Galingiausias nevykėlis F-35 taps "nematomas". Bet ne taip, kaip planuota

Autorius: Aleksandras Chrolenko Šaltinis: https://sputniknews.lt/columni... 2021-02-24 12:00:00, skaitė 1708, komentavo 4

Galingiausias nevykėlis F-35 taps

"F-35 Lightning II" daugiafunkcis naikintuvas turėjo tapti Amerikos išskirtinumo ir karinės galios aukštųjų technologijų simboliu, tačiau "žaibo" atveju nurodoma JAV karinio-pramoninio komplekso galimybių riba, tai yra, "penktos kartos" nematomo orlaivio nelaimė

Du trečdaliai Amerikos F-35 parko negali skristi dėl variklio problemų. Orlaivis turi daug rimtų konstrukcijos trūkumų, neišlaikė Pentagono nustatytų bandymų ir vis dar nėra patvirtintas masinei gamybai. Šiandien JAV oro pajėgos yra pasirengusios atsisakyti F-35 paprastesnio F-16 kartos 4+ naikintuvo naudai.

Pirmiausia Pentagonas pasiūlė sumažinti F-35A užsakymą daugiau nei 40 % — nuo 1 763 iki 1 050 lėktuvų. Taip pat JAV oro pajėgos svarsto pateikti senstančio, bet patikimo F-16 "Fighting Falcon" užsakymus. Priverstiniai manevrai.

F-35 naikintuvas-bombonešis buvo eksploatuojamas JAV oro pajėgų daugiau nei penkerius metus, tačiau kenčia nuo lėtinio žemo pasirengimo ir daugybės veiklos problemų. Anksčiau gynybos sekretoriaus pavaduotoja Elen Lord (Ellen Lord) paskelbė, kad 36 % naikintuvų F-35 "Lightning" yra tinkami skrydžiui, likę orlaiviai "veikia tik iš dalies". Kovinės parengties laipsnį mažesniu mastu lemia oro pajėgos, o didesniu mastu — "nepataisomi" konstrukcijos trūkumai, dėl kurių fiziškai sunaikinama slaptoji danga, korpusas, variklis, navigacijos ir piloto gyvybės palaikymo sistemos.

Amerikos sąjungininkų ir partnerių, įsigijusių F-35 už maždaug 100 mln. JAV dolerių (Didžioji Britanija, Norvegija, Izraelis, Italija, Singapūras, Pietų Korėja, Japonija), lūkesčiai, pasirodo, nepasiteisino — orlaivis neatitinka 5-os kartos parametrų, yra toli nuo pasirengimo kovai, tai yra, negali atlikti užduočių, kaip numatyta. Paradoksali "žalio" JAV karinio pramonės komplekso produkto eilė neišnyksta. Jungtiniai Arabų Emyratai neseniai pasirašė penkiasdešimties F-35 tiekimo sutartį. Izraelis paskelbė ketinantis padidinti "žaibo" parką iki trijų eskadrilių (iki 40 transporto priemonių). Ir tai galima paaiškinti tik užmaskuotu mokėjimu "už draugystę" su JAV.

F135 yra galingiausias nevykėlis

Anksčiau buvo pranešta apie slaptosios dangos ir "žaibo" korpuso sunaikinimą skrendant viršgarsiniu greičiu, apie nuolatinius deguonies tiekimo (pilotams) sutrikimus ir F-35 programinės įrangos trukdžius. Inžinieriai bando pašalinti trūkumus, kylančius eksploatacijos metu, tačiau kritinės problemos kaupiasi tarsi nuo kalno riedanti sniego gniūžtė.

JAV karinių oro pajėgų naikintuvą F-35A varo F135 variklis, kurį amerikiečiai laiko "visų laikų galingiausiu naikintuvu". Tačiau tai taip pat yra pagrindinė žemo F-35 našumo priežastis: perkaitus turbinos menčių paviršiaus dangai, ašmenys sutrūkinėja ir variklis greitai nustoja veikti. Kaprizingas F135 reikalauja dažnos priežiūros ir žymiai padidina orlaivio naudojimo išlaidas.

F-35 skrydžio valanda kainuoja 31 tūkst. JAV dolerių, o "senuko" F-16 — mažiau nei 8 tūkst. dolerių. Beje, "Pratt & Whitney" gamina nepakankamai atsarginių F135 variklių taikos metu. Jei rytoj būtų karas, trečdalis lėktuvų F-35 pakiltų į dangų, o tada jų skaičius kasdien mažėtų — net ne dėl priešo oro gynybos, o dėl banalaus metalo nuovargio.

F-16 taip pat laikas keisti

Siekdamos išlaikyti kovinį efektyvumą JAV karinės oro pajėgos priverstos planuoti sumažinti F-35 dalį ir pakeisti juos modernizuotais naikintuvais F-16 "Fighting Falcon" (įdiegti 1979 metais, šiandien yra 790 tokio tipo naikintuvų).

Daugiafunkcis ketvirtosios kartos F-16 lengvojo naikintuvo maksimalus kilimo svoris yra 21,8 tonos, jis gali 9 pakabos vietose gabenti iki 7,7 tonos bombų ir raketų. Kovos spindulys — 1700 km, maksimalus greitis 2200 km / h. Tai nebloga regioninių konfliktų mašina, tačiau žengti žingsnį atgal nuo "penktosios kartos" nėra gerai (technologinė degradacija). Pentagonas ieško kompromisų.

Karinių oro pajėgų štabo viršininkas generolas Čarlzas Braunas jaunesnysis (Charles Brown Jr.) priešinosi "antikvarinių" F-16 įsigijimui ir paragino sukurti visiškai naują lengvų vieno variklio naikintuvų klasę — pigesnę ir paprastesnę nei F-35, bet modernesnę už F-16. Braunas jaunesnysis jas vadino "ketvirtos su puse kartos ar minus penktos kartos" mašinomis. JAV oro pajėgos pradėjo mokslinių tyrimų programą, skirtą įvertinti, ar tikslinga pakeisti naikintuvus F-16 "Fighting Falcon" naujuoju koviniu lėktuvu. Tyrimas bus baigtas iki 2023 metų pradžios.

Problemą apsunkina tai, kad F-35 yra vienintelis "penktosios kartos" naikintuvas, gaminamas Vakarų pasaulyje. Sąlyginai su juo konkuruojantys "Boeing" gaminami naikintuvai F-15 ir F-18 yra ketvirtosios šaltojo karo epochos konstrukcijos kartos ir yra pasenę. JAV sąjungininkai Europoje nesiima kurti savo 5-os kartos naikintuvo, o JK, Lenkija, Belgija, Italija beviltiškai investuoja į amerikiečių F-35 įsigijimą. Bendros "žaibo" plėtros išlaidos viršijo 400 milijardų dolerių, tačiau tai, kaip paaiškėjo, yra tik neracionalaus nacionalinio biudžeto lėšų išleidimo pradžia. Senato ginkluotųjų pajėgų komitetas F-35 pavadino "sugedusios gynybos viešųjų pirkimų sistemos vadovėlio pavyzdžiu", o gerai žinomas politikas (ir pats pilotas) Džonas Makeinas (John McCain), dabar jau miręs, teisingai pažymėjo: "Rekordinis programos F-35 pasirodymas buvo ir skandalas, ir tragedija tiek kainos, tiek tvarkaraščio, tiek atlikimo prasme". "Žaibas" dar ilgai išbandys JAV oro pajėgų ir jų sąjungininkų jėgas. Mes turėsime iškęsti brangias F-35 "užgaidas".

F-35 "nematomo" projekto lėtinių gedimų kontekste sėkmingai skraidantis Rusijos naikintuvo Su-57 technologinis proveržis atrodo ypač optimistiškai ir yra pirmasis iš penktos kartos naikintuvų pasaulyje, įvaldžiusių viršgarsinio greičio raketas. Amerikiečiai priversti pripažinti Rusijos ginklų pranašumą.

Autoriaus nuomonė gali nesutapti su redakcijos pozicija.