Autorius: Mindaugas Vaičiūnas Šaltinis: https://sputniknews.lt/2021121... 2021-12-15 18:26:00, skaitė 418, komentavo 7
VILNIUS, gruodžio 15 — Sputnik. Dėl "Belaruskalij" krovinių tranzito skandalo atsistatydina "Lietuvos geležinkelių" generalinis direktorius Mantas Bartuška, rašoma bendrovės pranešime.
"Lietuvos geležinkelių" valdyba svarstė akcininko klausimą dėl bendrovės vadovybės įvertinimo. Valdybos nariai pateikė papildomų klausimų bendrovei apie situaciją dėl Baltarusijos bendrovės "Belaruskalij" krovinių gabenimo Lietuvoje. Posėdžio metu priimtas sprendimas kartu su bendrovės vadovybe imtis ruošti planą verslo tęstinumui užtikrinti ir numatyti pereinamąjį laikotarpį, po kurio generalinis direktorius Mantas Bartuška pasitrauks iš užimamų pareigų.
"Bendrovės vadovybė per pastaruosius penkerius metus įgyvendino įspūdingą "Lietuvos geležinkelių" transformaciją. Nagrinėdami ir vertindami pastaruoju metu susiklosčiusią situaciją, matome, kad bendrovė neturėjo pakankamai teisinių instrumentų politinei valiai įgyvendinti. Vis dėlto, bendrovės vadovybė, susikoncentravusi į kompanijos apsaugą nuo finansinių grėsmių, nepakankamai įvertino reputacines rizikas. Taigi krizinė situacija nebuvo iki galo suvaldyta", —sako Kęstutis Šliužas, "Lietuvos geležinkelių" valdybos pirmininkas.
Anot jo, artimiausiu metu valdyba kartu su bendrovės vadovybe imsis ruošti planą, padėsiantį užtikrinti verslo tęstinumą. Taip pat priimtas sprendimas numatyti pereinamąjį laikotarpį, po kurio "Lietuvos geležinkelių" vadovas Bartuška pasitrauks iš užimamų pareigų.
"Per penkerius metus pavyko pasiekti istorinį pokytį „Lietuvos geležinkeliuose". Šiandien su valdyba vyko profesionali diskusija apie susiklosčiusią situaciją. Siekiant didžiausios naudos tiek bendrovei, tiek ir valstybei bei siekiant deeskaluoti situaciją, pasiekėme bendrą susitarimą dėl poreikio keisti „Lietuvos geležinkelių" vadovą. Sutarėme drauge siekti, kad vykstant pokyčiams būtų sėkmingai užtikrintas bendrovės veiklos tęstinumas", — sako "Lietuvos geležinkelių" generalinis direktorius Mantas Bartuška.
"Lietuvos geležinkelių" valdyba atkreipė dėmesį į neatitikimą tarp politinės valios ir teisinių instrumentų. Valdyba taip pat laikosi pozicijos, kad bendrovės "Belaruskalij" krovinių srautas per Lietuvos teritoriją gali būti sustabdytas tik turint tam tvirtą teisinį pagrindą. Šiuo metu, remiantis Lietuvos ir JAV teisininkų išvadomis, šis pagrindas nėra pakankamas. Galime užtikrinti, kad krovinių srautas bus sustabdytas iškart, kai tam reikalingas teisinis pagrindas bus sukurtas", - sako Šliužas.
Praėjusią savaitę įsigaliojo JAV sankcijos Baltarusijos bendrovei "Belaruskalij", kurios buvo priimtos rugpjūčio pradžioje, tačiau Lietuvoje prekių tranzitas nesustojo. "Lietuvos geležinkeliai" pareiškė, kad Baltarusija lapkritį pervedė avansą už tranzitą keliems mėnesiams į priekį, o dabar "Lietuvos geležinkeliai" negali pažeisti sutarties, priešingu atveju patirs rimtų finansinių nuostolių.
Po to opozicija paragino atsistatydinti Lietuvos užsienio reikalų ministrą Gabrielių Landsbergį ir susisiekimo ministrą Marių Skuodį. Prezidentas Gitanas Nausėda pareiškė, kad dėl šios situacijos Lietuva patiria didelę žalą reputacijai, o Vyriausybė turėjo pakankamai laiko išspręsti baltarusiškų trąšų tranzito klausimą.
Tuo tarpu vakar vėlai vakare vyriausybės vadovė paskelbė, kad užsienio reikalų ministras Gabrielius Landsbergis ir susisiekimo ministras Marius Skuodis lieka pareigose.
Lietuvos politikai ir ekspertai ne kartą yra pareiškę, kad Baltarusijos tranzito praradimas Lietuvai atneš didelių ekonominių nuostolių. "Lietuvos geležinkeliai" teigė, kad įmonei per metus reikės 49 milijonų eurų subsidijų.
Bendrovės "Birių krovinių terminalas" akcininkas Igoris Udovickis pažymėjo, kad tranzito praradimas Lietuvai būtų "katastrofa".