Autorius: Asta Kubilienė Šaltinis: https://minfo.lt/aktualijos/st... 2022-05-17 16:41:00, skaitė 185, komentavo 3
Š. m. balandžio 27 d. baigtu derinti įsakymu „Dėl Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos 1994 m. sausio 28 d. įsakymo Nr. 50 „Dėl nėštumo nutraukimo operacijos atlikimo tvarkos" pakeitimo" ministras ketina patvirtinti Nėštumo nutraukimo paslaugų organizavimo ir teikimo tvarkos aprašą, kuriame numatomas medikamentinio aborto legalizavimas. Aprašo 18 punkte nurodoma, kad „Vaistinio nėštumo nutraukimo paslaugai suteikti gali būti skiriami ir išrašomi tik Lietuvos Respublikos vaistinių preparatų registre arba Sąjungos vaistinių preparatų registre arba Lygiagrečiai importuojamų vaistinių preparatų sąraše įregistruoti vaistiniai preparatai, kurių charakteristikų santraukose nurodyta, kad vaistiniai preparatai vartojami nuosekliai besivystančio gimdinio nėštumo nutraukimui. Registruoti vaistiniai preparatai nėštumui nutraukti skiriami laikantis jų charakteristikų santraukose pateiktų nurodymų."
„Nėštumo nutraukimui naudojamas preparatas Mifepristone yra išregistruotas, nes trejus metus iš eilės nebuvo pateiktas Lietuvos rinkai, kaip to reikalauja Europos vaistų direktyva bei Farmacijos įstatymo 14 straipsnio 6 dalis. Taigi, juo šiuo metu Lietuvos rinkoje negali būti prekiaujama. Kitas preparatas yra rinkai teikiamas kaip vardinis vaistas. O tokiu atveju ne vaisto gamintojas, o gydytojas prisiima visišką atsakomybę. Akivaizdu, kad tokiu atveju, jei tektų atlyginti žalą, pasekmės medikams būtų ypač skausmingos. Ministras to akivaizdžiai neįvertino, kas dar kartą rodo jo labai ribotą kompetenciją ministerijos veiklos srityse", – teigia laikinosios grupės pirmininkė Seimo narė Asta Kubilienė.
Kreipimesi ministro prašoma atsakyti į šiuos klausimus:
1. Kokiu teisiniu pagrindu vadovaudamasis Sveikatos apsaugos ministras įteisino medikamentinį abortą, kai nei vienas iš nėštumui nutraukti naudojamų preparatų nėra registruotas (kaip jau minėta, Mifepristone yra išregistruotas, Cytotec rinkai teikiamas kaip vardinis preparatas)?
2. Ar ministras supranta, kad tokiu būdu įteisindamas medikamentinį nėštumo nutraukimą, kai nėra registruotų vaistinių preparatų nėštumui nutraukti, skatina neregistruotų vaistų vartojimą ir klaidina Lietuvos gyventojus dėl Mifepristone vartojimo legitimumo?
3. Atsakomybė už vardinių preparatų naudojimą (mūsų atveju – Cytotec) tenka gydytojui (Farmacijos įstatymo 2 straipsnio 72 dalis)? Ar tokia rizika Lietuvos medikų reputacija ir ekonomine gerove, jei tektų atlyginti kilusią žalą, yra, ministro manymu, pagrįsta?