Autorius: Sveikatos teisės instituto informacja Šaltinis: https://minfo.lt/aktualijos/st... 2023-06-13 15:47:00, skaitė 404, komentavo 7
Pareiškėjas šioje byloje – asmuo, 2021 m. vasarą Klaipėdoje apsipirkdamas viename iš prekybos centrų nedėvėjęs veido apsaugos priemonės ir už tai nubaustas administracine 500 Eur bauda.
Lietuvos teismuose pareiškėjas ginčijo jam paskirtą baudą ir kėlė abejones dėl valstybės operacijų vadovo įgaliojimų įpareigoti asmenis dėvėti kaukes bei kvestionavo Vyriausybės galias savo nutarimu nustatyti privataus asmens teisių ribojimus. Pareiškėjo įsitikinimu, pagal tuo metu galiojusį teisinį reguliavimą, nei operacijų vadovas, nei Vyriausybė, kaip vykdomosios valdžios atstovai neturėjo teisės savo aktais riboti pamatinių Pareiškėjo teisių ir laisvių – tai galima daryti TIK ĮSTATYMU.
Deja, bylą nagrinėję teismai ne tik nepanaikino baudos, bet ir atmetė pareiškėjo prašymus kreiptis į Konstitucinį teismą ar Lietuvos vyriausiąjį administracinį teismą, kad šie įvertintų, ar apskritai poįstatyminiais aktais galėjo būti įvesta prievolė dėvėti kaukes ir nustatyti asmens teisių ir laisvių ribojimus.
Beje, paminėtina ir tai, kad 2022 m. gruodžio mėnesį Seimas ištaisė kritikuojamą teisinį reguliavimą, akivaizdžiai pripažindamas, kad anksčiau teisinius santykius dėl kaukių dėvėjimo jis buvo sureguliavęs netinkamai (Vyriausybės nutarimais, operacijų vadovo sprendimais). Nepaisant to, žala fiziniams asmenims jau buvo padaryta, baudos sumokėtos, o atsakingų už neteisėtus pandemijos valdymo sprendimus kaip visada nėra.
Taigi Europos Žmogaus Teisių Teismo prašoma įvertinti, ar nebuvo nepagrįstai apribota pareiškėjo teisė į teisminę gynybą (nesikreipiant teisės aktų išaiškinimo į LVAT ir KT) bei, ar nebuvo pažeista Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių konvencijoje įtvirtinta asmens teisė į privatų gyvenimą, kuriam gali būti taikomi suvaržymai griežtai tik įstatymu.